• Månadens företag Januari

    Orkla House Care AB

    Att vara en attraktiv arbetsplats är A och O för att klara kompetensförsörjningen menar Orkla House Care AB.

    Läs mer
  • Månadens företag December

    CJ Automotive

    CJ Automotive är ett företag som trotsat globaliseringen och har kvar sitt huvudkontor i Dalstorp.

    Läs mer
    CJ Automotive
  • Månadens företag

    November

    Keba Sweden AB är det lilla företaget som tror på innovation. De är belägna i Smålandstenar men har hela världen som som marknad. De strävar hela tiden för att utvecklas och vara världsledande inom deras marknad.

    Läs mer
    November
  • Månadens företag oktober

    PROTOTAL

    I sin ledarskapsroll tror Henrik Lundell, VD på varje individ. Han tror att alla hans medarbetare är unika och behövs med just deras kompetens för att driva Prototal framåt och fortsätta vara ledande på världsmarknaden. Han tror på mångfald och har detta i bakhuvudet när han konstruerar nya team på företaget.

    Läs mer
    PROTOTAL
  • Månadens företag september

    HangOn

    Hangon har vågat, under september måndag var det invigning för nybyggnationen. De nya fräscha lokalerna innefattar 8000m2. Det började med invigning i samband med deras internationella säljkonferens den 14 september tätt följt av den officiella invigningen den 22 september där all personal samt byggare bjöds in för att fira.

    LÄS MER
    HangOn
  • Månadens Företag Augusti

    Hestra-Handsken

    TILLGÄNGLIGHET – en förutsättning för utveckling och samverkan.

    LÄS MER
  • Månadens företag juli

    Comptech

    INTERNATIONALISERING – ger inte bara tillgång till nya marknader utan även tillgång till kunskap.

    Läs mer
    Comptech
  • Månadens företag juni

    Kongsberg

    Mångfald kan ge upphov till utmaningar men också stora möjligheter. Kongsberg rekryterar från hela världen.

    Läs mer
    Kongsberg
  • Månadens företag maj

    Lundbergs Pressgjuteri

    Kunskap och kompetens är viktigt för framgång för ett företag. Lundbergs pressgjuteri satsade på ingenjörer!

    Läs mer
    Lundbergs Pressgjuteri
  • Månadens företag april

    Rudenstams Bär och Frukt

    Samverkan vidgar möjligheterna och ger starkare företag. Rudenstams samlar lokala leverantörer

    Läs mer
    Rudenstams Bär och Frukt

MÅNADENS FÖRETAG JANUARI

Orkla House Care AB

Orkla House Care AB i Bankeryd tillverkar målarverktyg under det kända varumärket Anza. Det välkända Bankerydsföretaget Anza köptes upp av norskägda Orkla-koncernen 2012 och bytte därmed namn till Orkla House Care. Idag arbetar ca 140 personer på fabriken i Bankeryd och företaget är en av Sveriges ledande tillverkare av måleriverktyg. En stor del av företagets produktion säljs på export, främst till de övriga nordiska länderna och Storbritannien.

 

 

På Orkla Hourse Care har man börjat att rotera personalen i fabriken runt på olika funktioner. Inledningsvis var detta ett sätt att hantera att arbetsbelastningen tidvis var ojämn i fabriken. Man upptäckte emellertid snart att det finns många fördelar med arbetsrotation, vid sidan av en större flexibilitet i produktionen. När varje person utför fler arbetsuppgifter får var och en bättre helhetssyn på produktionen och det blir tydligt att alla tillhör samma lag, vilket stärker företagskulturen och lagandan. Dessutom skapas en mer öppen och inkluderande attityd när arbetsgrupper inte blir så cementerade, berättar Mathi Whitaker, produktionschef på Orkla.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Orkla är en populär arbetsgivare och har inte haft några problem att rekrytera trots att många andra tillverkningsföretag i regionen vittnar om svårigheter att hitta arbetskraft. För att klara kompetensförsörjningen måste man hela tiden arbeta med att vara en attraktiv arbetsplats och försäkra sig om att man som arbetsgivare har ett gott rykte på den lokala arbetsmarknaden, säger Mathi Whitaker.

 

Orkla House Care AB är ett gott exempel på hur ett företag i en mindre ort lyckats attrahera arbetskraft och hålla sig kvar vid sina rötter. Besök gärna deras hemsidor för att läsa mer. http://www.orklahousecare.com/och http://www.anza.se/

 

Sticker ditt företag ut i något av våra forskningsområden: Kunskap och kompetens, Mångfald, Samverkan, Internationalisering, eller Tillgänglighet. Hör gärna av er till vår projektkoordinator Jonna för mer information. Kanske kan ni bli månadens företag nästa gång.

jonna.rickardsson@ju.se

 

 

 

 

MÅNADENS FÖRETAG DECEMBER

CJ Automotive

I dagens globaliserade värld är det viktigt att vara med och konkurrera på världsmarknaden. CJ Automative grundades i Dalstorp där huvudkontoret fortfarande ligger, men har efter startåret 1895 etablerat sig på världsmarknaden och är nu presenterade på följande platser: USA, Tyskland, Kina och Sydkorea. CJ Automotive levererar pedaler inom bilindustrin och är idag en global ledande systemleverantör inom sitt område.

EN HISTORIA AV INNOVATION – över 100 års av innovation.

Ett familjeföretag i flera generationer. År 1895 grundade Claes Johansson företaget vid 35 års ålder. En av hans åtta barn tog sedan över och vid denna tidpunkt var produktionsfokus på olika typer av utrustning för jordbruk och hushållsprodukter. Tidigt 1960-tal var det tredje generation Johansson som tog över verksamheten, de arbetade tillsammans med Volvo och den första pedalen var levererad. Här hade fokus ändrats till bilindustrin.

CJ Automotive – Med hjärtat i Dalstorp och världen som marknad  

 

 

 

CJA grundades i Dalstorp för över 100 år sedan. Trots att många andra företag flyttat huvudkontoret till större städer så är CJA kvar i Dalstorp och konkurrerar på världsmarknaden.         

CJ Automotive tror på innovation och deras erfarna forsknings- och utvecklingsgrupper är dedikerade till att leverera produkter till nya nivåer med hjälp av de senaste verktygen inom design. Design och produktion samarbetar med tillverkningsteknik för att säkerhetsställa att designen klarar att produceras. Deras riktlinjer för produktionsutveckling är och har alltid varit innovativ och effektiv design, med fokus på säkerhetsfunktioner, prestanda, vikt och kostnadseffektivitet.

 

 

 

Deras utveckling sker i Dalstorp och de kan ibland känna att det är svårt att rekrytera personal med rätt kunskapsnivåer. Idag är de ca 200 anställda i Dalstorp var av 50 är tjänstemän. De som arbetar här arbetar i den absoluta frontlinjen när det gäller arbetsmetoder och verktyg, vare sig det gäller produktutveckling, tillverkning, logistik, kvalitet, inköp eller någon annan funktion. Ett spännande yrke men på grund av deras lokalisering är det svårt att rekrytera folk att flytta dit. Men de har en del som pendlar från Jönköping.

 

CJ Automotive är ett gott exempel på hur ett företag trotsat globaliseringen och håller sig kvar vid sina rötter. Besök gärna deras hemsida för att veta mer. http://www.cjautomotive.com/

Sticker ditt företag ut i något av våra forskningsområden: Kunskap och kompetens, Mångfald, Samverkan, Internationalisering, eller Tillgänglighet. Hör gärna av er till vår projektkoordinator Jonna för mer information. Kanske kan ni bli månadens företag nästa gång.

jonna.rickardsson@ju.se

 

 

 

 

MÅNADENS FÖRETAG NOVEMBER

Keba Sweden AB

Om man som företagare vill vara innovativ är det viktigt att våga tro på sina nya idéer. Det är även viktigt att kunna få inspiration av omgivningen och att kunna samarbeta. Ett samarbete behöver inte vara med ett annat företag utan det kan vara med kunder. Keba Sweden i Smålandsstenar har tagit steget och bildat ett kundråd. Där deras kärnkunder möts med jämna mellanrum för att utbyta idéer som kan föra företaget framåt och vara mer innovativt.

SAMARBETE OCH INNOVATION – inspireras och samarbeta med kunderna och slutkonsumenten.

Även det lilla företaget kan vara innovativt genom samarbete. Genom samarbete når företag mer kunskap. Vid möten mellan oliktänkande människor skapas nytänkande där tankar utbyts och idéer skapas. Det är positivt att bredda mångfalden, människor med olika nationaliteter, ålder, kön med även från olika branscher har olika erfarenheter och kompetens som tillsammans kan skapa nya banbrytande innovationer. Företag kan samarbeta med olika storlekar av företag men även med kunder eller akademiska institutioner.

Keba Sweden – Det lilla företaget med stort innovationstänk  

 

 

År 1982 föds idéen till det som idag är KEBApärmen. Produktionen sätts igång två år senare, men det är först 1987 de möter världsmarknaden på en mässa i Tyskland. Keba inser att deras pärm är unik och åker hem med ny inspiration och skapar en pärm för den internationella marknaden.        

Keba Sweden är beläget i Smålandsstenar och ingår i en Tage & Söner koncernen. De är idag tolv anställda som använder en högt automatiserad tillverkningsprocess med moderna maskiner och robotar. Sortimentet växer ständigt och består idag av gaffelpärmar, ringpärmar, mappar, plastfickor, register, skrivbordsprodukter, papperskorgar. Kort sagt allt du kan behöva för din hantering av dokument.

 

 

 

Både Inge Andersson, platschef och Malin Sjöblom, försäljningskoordinator ser positivt på Kebas utveckling. De tror på att fortsätta med deras framgångsfaktorer. Nämligen att ha bra produkter som fyller ett behov, en snygg design med en bra funktion och som är hållbar. De vill fortsätta bygga på sitt varumärke och vara etablerade på världsmarknaden. De letar ständigt efter nya kunder och återförsäljare och har även under de senaste åren startat en webshop där privatpersoner kan handla direkt.

 

 

 

 

Vänster:
Inge Andersson
Platschef

Höger:
Malin Sjöblom
Försäljningskoordinator, kundtjänst

Hur ser Keba på sin innovationsprocess?

Kebas innovationsprocess börjar oftast med ett problem som de upptäcker själva eller som deras kunder påpekar till säljarna. Det är i detta skede problemlösningen börjar. Hur ska detta problem lösas? Efter flertalet försök och samrådande sinns emellan brukar de komma fram med en lösning på problemet och har under processen varit innovativa.

Keba är ett gott exempel på hur även ett litet företag placerat utanför storstäderna kan vara innovativt. De är hela tiden nytänkande och positiva till utveckling. Besök gärna deras hemsida för att veta mer. http://www.keba.se/sv/

Sticker ditt företag ut i något av våra forskningsområden: Kunskap och kompetens, Mångfald, Samverkan, Internationalisering, eller Tillgänglighet. Hör gärna av er till vår projektkoordinator!

 

 

 

 

MÅNADENS FÖRETAG OKTOBER

Prototal

Företag är i behov av kunniga medarbetare för att hela tiden utvecklas och vara kvar och konkurrera på arbetsmarknaden. Det är viktigt att ha ett helhetskoncept och att tänka långsiktigt. Våga skapa nya team inom teamet för att hela tiden väcka nytänkande hos medarbetare. Vår forskning visar att kunskap är viktigt och genom mångfald skapas ny kunskap där människor med olika utbildningar, ålder och kön utbyter idéer. Prototal är ett företag som tror på egenskaper hos medarbetarna och bildar team där egenskaperna hos de olika individerna kompletterar varandra.

Prototal är ett företag som härstammar från Electrolux AB, 1999 avyttrades prototypavdelningen för plast och Prototal grundades. Avdelningen omfattade bland annat Europas första 3D-printer. Sedan dess har det hänt en hel del, idag är Prototal ett ledande bolag inom både plåt- och plastverksamheter. Huvudfabriken ligger i Jönköping men de är även verksamma i Vinninga, Götene och Levanger i Norge.  Alla investeringar som genom åren gett tillväxt, både genom organisk ökning och förvärv, har skett för att möjliggöra ett bra alternativ för utvecklingsindustrin, främst i Sverige. Prototal vill vara en resursstark partner i närområdet för produktion av både prototyper och serieleveranser.

INNOVATION OM OCH OM IGEN – våga misslyckas för att få fram den bästa idéen

Vad kännetecknar Prototals innovativa kunder? Det gäller att våga misslyckas säger Henrik Lundell, VD. De som har lyckats har även misslyckats flera gånger tidigare men istället för att ge upp har de tagit lärdom av det som gick snett. Sen gäller det även att kunna sälja sin produkt, varför ska kunderna köpa denna produkt? Marknadsföring är även viktigt för att nå ut till potentiella kunder och visa upp produkten.

Prototal – Ensamma i världen med stor variation.   

 

 

 

Prototal är ledande inom sin bransch eftersom de har stor variation på vad de kan erbjuda sina kunder. Konkurrenter är istället nischade på en eller två varianter.

Prototal var bland de första företagen i Europa med en 3D-printer. Redan under 80-talet kunde deras kunder få printade detaljer och de har därför lång erfarenhet av 3D-printing. De har även den senaste tekniken inom robotvärlden för att erbjuda det bästa till sina kunder.

 

 

 

I sin ledarskapsroll tror Henrik Lundell, VD på varje individ. Han tror att alla hans medarbetare är unika och behövs med just deras kompetens för att driva Prototal framåt och fortsätta vara ledande på världsmarknaden. Han tror på mångfald och har detta i bakhuvudet när han konstruerar nya team på företaget.

Prototal är ett gott exempel som vi valt att lyfta fram eftersom de hela tiden strävar efter att utvecklas genom befintlig och ny kompetens. De arbetar med innovativa företag och ser dagligen idéer som blir till verklighet. Besök gärna deras hemsida för att veta mer. http://www.prototal.se

Sticker ditt företag ut i något av våra forskningsområden: Kunskap och kompetens, Mångfald, Samverkan, Internationalisering, eller Tillgänglighet. Hör gärna av er till vår projektkoordinator!

 

 

 

 

MÅNADENS FÖRETAG SEPTEMBER

HangOn

Företag idag måste hela tiden sträva efter att utvecklas. Konkurrensen är inte längre bara regional utav nu finner företag sina konkurrenter från alla delar av världen. Ett ämne som är hett i många diskussioner är automatisering och digitalisering. Företag måste hela tiden sträva efter att följa med i de senaste trenderna inom detta område. Du som företagare känner säkert av den ständiga utvecklingen som krävs för att kunna vara ute på världsmarknaden.

UTVECKLING OCH INNOVATION – en förutsättning för att konkurrera på världsmarknaden.

Vad kan då du som företagare göra för att öka ditt företags möjligheter att vara med på marknaden? Det företag kan göra är att använda sig av olika kompetenser, anställa personer med olika bakgrund som tar med sig nya idéer till företaget. Mångfald är en av nyckelfaktorerna till innovation och utveckling. Även internationalisering är viktigt, det ger inte bara tillgång till nya marknader utan även tillgång till ny kunskap. Sen handlar det även mycket om att våga, våga se nya möjligheter som kan ge tillväxt hos just ert företag.

HangOn – Bygger för framtiden  

 

 

Hangon har vågat, under september måndag var det invigning för nybyggnationen. De nya fräscha lokalerna innefattar 8000m2. Det började med invigning i samband med deras internationella säljkonferens den 14 september tätt följt av den officiella invigningen den 22 september där all personal samt byggare bjöds in för att fira.    

De valde att bygga ut för att möta den ökande efterfrågan och för att kunna fortsätta expandera i önskvärd takt. HangOn är ett företag som tror på den lokala förankringen i Hillerstorp och sätter stor tilltro till sin nisch.

Tillbygget höll sin tidsplan tack vare ett gott samarbete mellan alla leverantörer. Med tillit åt varandra klarade de av att bli klara i tid med ett fantastiskt resultat. För att läsa mer om tillbyggnaden, besök HangOns hemsida

Hur kommer det sig att det har gått så bra för HangOn?

Alla medarbetare på HangOn tror på utveckling och innovation. Det är ett måste att vara experter in i minsta detalj inom sitt område, i detta fall den industriella lackeringsprocessen för att göra nya smarta lösningar för hängning och maskering. Avdelningen för forskning och utveckling har flera års erfarenhet av att ta fram speciallösningar för lackeringsindustrin.

HangOn är en partner som hjälper deras kunder att hitta smarta lösningar för hängning, maskering och hantering som effektiviserar lackeringsprocessen och förbättrar resultatet. Hemma i Hillerstorp har de egen produktutveckling och tillverkning. Deras produkter är verkligen med på världsmarknaden då de distribueras snabbt och effektivt från deras lager i Småland till fler än 40 länder.

 

 

 

HangOn har utvecklat smarta lösningar sedan 1500-talet.

Över 400 år av entreprenörskap har gett dem ödmjukheten inför deras kunders behov. De är lyhörda och lärt sig att väga in alla aspekter i en uppgift. De levererar alltid vad de lovat – ibland mer än förväntat.

Sticker ditt företag ut i något av våra forskningsområden: Kunskap och kompetens, Mångfald, Samverkan, Internationalisering, eller Tillgänglighet. Hör gärna av er till vår projektkoordinator!

 

 

 

 

MÅNADENS FÖRETAG AUGUSTI

Hestra-Handsken

En rad forskningsartiklar vittnar om vikten av att vara nära sina samarbetspartners, kunder, leverantörer men även sina konkurrenter. Du som företagare har säkert även upplevt fördelarna med korta avstånd till dina viktigaste affärskontakter. Spontana personliga möten krävs för samverkan och kunskapsspridning, därför är geografisk närhet viktigt och bidrar med många fördelar.

TILLGÄNGLIGHET – en förutsättning för utveckling och samverkan.

Vad kan då du som enskild företagare göra för att öka ditt företags tillgänglighet till övriga aktörer? Omlokalisera är det bästa ett företag kan göra för att få bättre tillgänglighet. Denna frågan är politiskt styrd eftersom den i hög grad handlar om förbättrad infrastruktur. I vårt digitaliserade samhälle idag är det inte bara transportinfrastruktur som är relevant utan även tillgång till bredband. I Forum Förnyelse använder vi forskningsresultat om tillgänglighetens betydelse för företagande och tillväxt för att visa politiker på kommunal, regional och nationell nivå att investeringar i infrastruktur är en nödvändighet för en positiv utveckling, särskilt i landsbygdskommuner.

Hestra-Handsken tar sig till kunderna.

Trots att företaget har sin bas i det lilla samhället Hestra i Småland så har de etablerat sig i centrum av internationella skidorter och storstäder. Med konceptbutiker i både Stockholm, Oslo och Helsingfors har företaget skaffat sig möjligheter att erbjuda sitt sortiment av handskar till ett brett utbud kunder.  

Exportansvarige Jonas Magnusson säger: ”Det handlar om att möta kunden och tillgängliggöra produkterna, att kunna visa hela bredden. Ett nischat koncept som en handskbutik kräver ett relativt stort kunderunderlag”.

För att nå ut till hela världen arbetar de även med ett stort nätverk. ”Vi arbetar med en kombination av egna säljare och egna bolag men tar hjälp av agenter och distributörer som har våra produkter som en del av sin verksamhet”.

Ett annat viktigt inslag i arbetet med att nå ut till kunderna med sina produkter är att närvara vid events, showroom och mässor. ”Tillfällen som mässor är viktiga för att skapa kontakter och göra affärer. Branschen är så pass internationell att ar man har sin hemvist eller huvudkontor är av mindre betydelse. Våra viktigaste mässor idag är i München och New York och där träffar vi kunder från hela världen”.

 

 

Jonas Magnusson
Exportansvarig, Hestra-Handsken

Familjeföretaget Martin Magnusson & Co grundades 1936 och drivs i dag av tredje generationen Magnusson. Design och utveckling sker på huvudkontoret i Hestra. Tillverkning sker i egna fabriker och företaget finns idag etablerat i drygt 30 länder.

 

 

 

 

 

Sticker ditt företag ut i något av våra forskningsområden: Kunskap och kompetens, Mångfald, Samverkan, Internationalisering, eller Tillgänglighet. Hör gärna av er till vår projektkoordinator!

 

 

 

 

MÅNADENS FÖRETAG JULI

Comptech

Internationalisering är något som lockar flera företag, men att lansera produkter på utländska marknader är både svårt och kostsamt. De som lyckas kan se en enorm utveckling. Forskning visar att både export till andra länder och import från andra länder gynnar företagen. De företag som handlar med mer än hemmamarknaden har högre produktivitet och bättre tillväxt än de företag som endast fokuserar på hemmamarknaden. Tillträde till en större och bredare marknad ökar möjligheterna till större produktionsvolymer, samt att hitta billigare och ibland bättre insatsvaror. Något annat positivt med handel utanför hemlandet är att det öppnar upp för internationella relationer där man kan skapa ett nätverk där kunskap och idéer sprids över nationsgränser. Det finns många fördelar med att utveckla ditt företags internationaliseringsprocess.

Internationaliseringsprocessen kan se olika ut för företag i olika branscher och i olika storleksklasser. För många företag kan det vara avgörande att hitta en samarbetspartner som banar vägen in på den nya marknaden. För de lite mindre företagen som kanske inte själva vågar ta steget ut på exportmarknaden kan samarbeta med stora multinationella företag och de kan då få del av den kunskapsspridning som internationell handel medför. En annan positiv faktor är mångfald bland företagets anställda. Genom att anställa smart kan företaget få direkt kunskap och inblick i kulturer och företagsklimat i andra länder och samtidigt få in personer med nya kontaktnät och språkkunskaper.

Från Skillingaryd till Kina

Comptech i Skillingaryd är ett företag som satsat på internationalisering. År 2011 tog pressgjuteriet ett stort steg genom att starta produktion även i kinesiska Suzhou.

-Kina är en vansinnigt stor marknad. Det finns flera fördelar med att man finns på två ställen men med en gemensam kontaktyta. Det säger även våra kunder att de uppskattar, säger vd och ägare Per Jansson.

 

 

 

COMPTECH

Comptech i Skillingaryd drivs av Per Jansson. Han köpte företaget tillsammans med Liljas plast när Alteams Stilexo sålde av sin svenska verksamhet år 2008. Per Jansson har varit verksam i företaget under lång tid och hans egen far var med och startade Stilexo.


Produktionen i Kina går delvis till marknaden där men även till den europeiska, inklusive Sverige. Men anläggningen i Skillingaryd arbetar även i motsatt riktning. De har nämligen gjutit chassit till en basstation för ett kinesiskt telekomföretag. Ordern produceras i Skillingaryd med anledning av att de har förmågan att kunna gjuta med en teknisk avancerad metod – så kallad rheogjutning där den smälta metallen är delvis stelnad.

-Vad som är intressant är att vi kan vara konkurrenskraftiga från Sverige i Kina med en ny teknik. Det är inte bara priset som är avgörande, fortsätter Per Jansson.

Ordern hade förmodligen aldrig hamnat i Skillingaryd från början om inte Comptech redan tagit klivet in på den kinesiska marknaden genom sin anläggning där. Det klivet i sin tur kanske aldrig Per Jansson tagit om han inte redan gjort samma resa med Comptechs föregångare Stilexo. -Då får vi gå tillbaka till nittiotalet när vår stora kund var Ericsson som sa att ”ska ni bli en etablerad leverantör måste ni finnas i Kina”. Sagt och gjort. Vi hittade lösningar för att göra det.

 

Sticker ditt företag ut i något av våra forskningsområden: Kunskap och kompetens, Mångfald, Samverkan, Internationalisering, eller Tillgänglighet. Hör gärna av er till vår projektkoordinator!

 

 

 

 

MÅNADENS FÖRETAG JUNI

Kongsberg Automotive

Mångfald kan ge upphov till utmaningar men också stora möjligheter. En mångfald i arbetskraften innebär att det finns en blandning av människor med olika bakgrund, egenskaper, färdigheter och kompetenser. Mångfald kan ibland ge upphov till konflikter men kan även innebära stora möjligheter till nytänkande och innovation inom företaget. Forskningen visar att just en blandning av individer i olika åldrar, med olika kön och ursprung, utbildningsbakgrund och erfarenhet bidrar till en ökad förmåga till innovation, förnyelse inom företaget.

En miljö med mycket mångfald kan människor med olika kunskaper och färdigheter mötas. I dessa möten sker kunskapsöverföring och nya kombinationer av kunskap och erfarenheter leder till nya idéer. Ett företag med mycket mångfald kan ha en mer kritisk diskussion med fler perspektiv och infallsvinklar vilket gynnar företagets långsiktiga utveckling. Mångfald hos arbetskraften stimulerar nytänkande och leder till mer genomtänka beslut. Mångfald är därigenom en källa till konkurrenskraft. Att våga anställa någon med en annan bakgrund gör att företaget lättare kan förstå en annan marknad och få kunskap och inblick inom denna, givet att personen i fråga involveras och integreras i företaget. Därför bör företag aktivt leta efter personer som kompletterar den befintliga arbetskraften.

Kongsberg rekryterar från hela världen

Ett företag som vågat anställa personer med annan bakgrund är Kongsberg Automotive. Som tjänsteman på Kongsberg Automotive i Mullsjö spelar det ingen roll om du kan svenska eller inte. De finns i 20 olika länder och många av deras chefer har globala roller. Koncernspråket är därför engelska vilket gör att svenska kunskaperna inte är jätteviktigt då den mesta kommunikationen sker på engelska. Medarbetarna i Mullsjö kommer från hela världen, bland annat Frankrike, Tyskland, Mexiko, Indien, England, Pakistan, Slovakien och Holland. Kommunen går även in och hjälper till i marknadsföringsarbetet där den beskrivs som en attraktiv plats att leva i. Detta underlättar i rekryteringen, särskilt när det gäller med specifika tjänster där kompetensen inte går att hitta i närheten.

Att medarbetarna kommer från andra länder med delvis annan utbildnings- och yrkesbakgrund gör också att man lär sig av varandra och därmed utvecklas i arbetet genom att dela sina erfarenheter kollegor emellan. Annette Magnusson, HR-manager tror att mångfalden på arbetsplatsen dessutom berikar arbetsmiljön i sig även utanför de konkreta arbetsuppgifterna. Annette ser det som positivt att det är andra kulturer som kommer in, och man kanske diskuterar andra saker på fikat än vad man hade gjort annars samtidigt som man lär sig av andra länder.

Sticker ditt företag ut i något av våra forskningsområden: Kunskap och kompetens, Mångfald, Samverkan, Internationalisering, eller Tillgänglighet. Hör gärna av er till vår projektkoordinator!

 

 

 

 

MÅNADENS FÖRETAG MAJ

Lundbergs Pressgjuteri

 

Vår omvärld förändras dagligen och de företagen med en hög kunskapsnivå hos sina anställda har lättare att anpassa sig och ta till sig ny kunskap. Om du som företagare anställer en person med högre utbildning kan denna hjälpa till med lösningar på befintliga problem men även införa nya tankesätt och processer som hjälper dig att lösa problem även i framtiden. De företag som vågar satsa på högre utbildade medarbetare kan driva utvecklingen i sin bransch och når därmed en högra lönsamhet och starkare tillväxt.

Utveckling av nya produkter och processer kräver ofta spetskompetens både vad gäller teknologier, tillämpningar och affärspotential. Denna kunskap kommer från formell utbildning och praktiska erfarenheter. Tack vare en formell utbildning har en person de verktyg som krävs för att inhämta kunskap som kan appliceras i olika sammanhang vilket bidrar till att denna person inte bara ser befintliga möjligheter utan också ser möjligheter inom nya områden och marknader. Personer med högre utbildning kan därmed ge företag den kompetens och nytänkande som i längden gör skillnad mellan att företagen stannar eller lämnar marknaden.

Inom gjuteribranschen är processerna komplexa och mycket av den samlade kunskapen är förvärvad genom praktiskt arbete ute i industrin. Däremot är utbildningsnivån ofta relativt låg, enligt Cajsa Lundberg, vd och ägare av Lundbergs pressgjuteri.

För egen del fick hon upp ögonen om betydelsen av att anställa personer med högre utbildning när hon tog in en ingenjör som praktikant 2003. Efter avslutad praktik stannade hon kvar i över fem år och det blev en vinst för dem båda. Hon tillförde kraft genom sitt arbetssätt, och hon var kvalitetsansvarig, gjorde arbetsmiljöundersökningar, tog hand om reklamationer, ansvarig för PPAP- och FMEA-processer, åkte på mässor med mera. När hon sedan valde att byta jobb var hon i sin tur väldigt tacksam för bredden hon fått hos Lundbergs Pressgjuteri, och tack vare det fick hon sedan jobb som kvalitetschef på ett större företag, berättar Cajsa Lundberg.Lundbergs Pressgjuteri

Sedan dess har företaget anställt ett flertal gymnasieingenjörer samt en ingenjör från Bergsskolan i Filipstad. Cajsa vet inte om de har ökat omsättningen, men säger att vissa uppdrag från kunder hade de inte fått uta

n en ingenjör. Det är svårt att mäta resultat, men kunderna frågar efter hur många ingenjörer vi har och hur forskningsavdelningen ser ut, jag ser det som en nödvändighet. Högra kunskapskompetens har också bidragit till att företaget har vågat ge sig in på nya områden.

CajsaLundberg

 

Cajsa Lundberg, ägare och vd, Lundbergs Pressgjuteri

 

Texten bygger på en intervju som Cajsa Lundberg gjorde för projektet ”Den första ingenjören”. Läs mer på www.denforstaingenjoren.se

Sticker ditt företag ut i något av våra forskningsområden: Kunskap och kompetens, Mångfald, Samverkan, Internationalisering, eller Tillgänglighet. Hör gärna av er till vår projektkoordinator!

 

 

 

 

 

MÅNADENS FÖRETAG APRIL

Rudenstams Bär & Frukt

Vi på Forum Förnyelse tror starkt på att samverkan är en utav de bakomliggande faktorerna till förändring och förnyelse. Genom samverkan vidgas möjligheterna och ger starkare företag. Den forskning som vi bedriver i detta projekt pekar på att företags förmåga att vara innovativa inte enbart handlar om de interna resurserna. En viktig pusselbit för att kunna växa som företag är att komplettera sina egna kunskaper och kompetenser med det som finns hos andra aktörer. Samverkan är inte nödvändigtvis på den lokala nivån utav även nationellt och internationellt. De som gynnas av samverkan är de företag som har någon gemensam nämnare, exempelvis en likartad kunskapsbas eller gemensam branschtillhörighet. Det viktigaste med andra ord är inte var du är lokaliserad geografiskt utan vilken kunskap du besitter!

JonasRudenstamJonas Rudenstam, delägare, Rudenstams Bär & Frukt

Vi har nu utsett Rudenstams Bär & Frukt till månadens företag eftersom de är duktiga på att samverka. Rudenstam samlar lokala leverantörer som hjälps åt att växa. Det är idag ett femtiotal leverantörer som samverkar inom bland annat chark, frukt, grönt, mejeri och oljor för att bara nämna några exempel. De flesta leverantörer ligger inom en omkrets av fem till sex mil från Jönköping. Detta samarbete har varit viktigt för Rudenstam då de kunnat skapa ett handelscentrum för lokalt producerad mat. Detta har gynnat de enskilda producenterna genom att de kunnat få ut sina produkter i större skala.

Under de första 50 åren hade företaget sin direktförsäljning på Västra torget i Jönköping. År 2001 flyttades försäljningen istället hem till den första gårdsbutiken. De strävar efter att bli den naturliga handelsplatsen i Jönköping och att det är just hit kunder söker sig för att handla lokala produkter av hög kvalitet. De samarbetar med lokala leverantörer som de väljer ut med omsorg. Många av dem är väldigt lokala och kommer från Gränna, Habo, Visingsö och Husqvarna. Andra ligger lite längre ifrån, kycklingen de använder är Bjärekyckling från Skåne och chokladen kommer från Malmös Chokladfabrik. Det är alltså inte avståndet till leverantören som är avgörande utan kvaliteten.

För att veta mer om Rudenstams Bär & Frukt, gör gärna ett besök i deras mysiga gårdsbutik eller gå in och kicka på deras hemsida för mer information.

Rudenstam Must

 

Sticker ditt företag ut i något av våra forskningsområden: Kunskap och kompetens, Mångfald, Samverkan, Internationalisering, eller Tillgänglighet. Hör gärna av er till vår projektkoordinator!